[lmt-post-modified-info]

تاثیر کرونا بر خواب

تاثیر کرونا بر خواب و اختلالات خواب

در این مقاله قصد داریم تاثیر کرونا بر خواب را با هم بررسی کنیم. به دلیل استرس و ترس ناشی از شیوع ویروس جدید کرونا بسیاری از افراد درگیر اختلال خواب و بیخوابی شبانه شده اند. که این شرایط باعث آسیب دیدن سیستم ایمنی بدن شما میشود.

یادمان باشد برای مقابله با این ویروس نیاز به یک سیستم ایمنی قوی است. سیستم ایمنی را می‌توان با مصرف مواد خوراکی و ورزش تقویت کرد و بهبود بخشید اما خواب هم نقش بسیار مهمی در این زمینه دارد. یک خواب خوب شبانه می‌تواند به بدن در مقابله با عفونت‌ها کمک کند.

کرونا، استرس،افسردگی و بی خوابی

در طول همه گیری کرونا این علائم در افراد به شدت زیاد شد؛ بی خوابی مربوط به کرونا با بی خوابی به دلایل دیگر کاملا متفاوت است.

برخی عوامل آن مربوط به تغییر سبک زندگی در دوران کرونا بوده است؛ عواملی مانند:

  • کاهش روبط اجتماعی
  • استرس های مالی
  • ترس و نگرانی از دست دادن عزیزان
  • کاهش تحرک فیزیکی
  • کمبود جذب انرژی نور خورشید

تمامی این عوامل در این مسئله تاثیرگذارند.

راه هایی برای درمان بی خوابی در دوران کرونا

نکات زیر می تواند شما را در بهبود بی خوابی یاری رساند:

  • کاهش مصرف کافئین
  • مصرف بیشتر خوراکی های خواب آور
  • پیاده روی روزانه به طور منظم
  • کاهش نور شبانه منزل
  • حفظ ارتباطات اجتماعی با رعایت پروتکل های بهداشتی
  • حفظ و افزایش فعالیت های فیزیکی
  • مصرف میوه و سبزیجات

طبق گزارش تحقیقاتی پژوهشگران دانشگاه توبینگن آلمان، خواب موجب بهبود توانایی برخی سلول‌های ایمنی بدن در رسیدن به اهداف شأن می‌شود.

سلول‌های T نوعی سلول سفید خون محسوب میشوند که برای واکنش ایمنی بدن لازم هستند. زمانی که سلول‌های T یک هدف خاص نظیر سلول آلوده به ویروس، را شناسایی می‌کنند پروتئین‌های چسبناکی موسوم به اینتگرین ها شروع به فعلالیت میکنند که به آنها اجازه چسبیدن به هدف شأن را می‌دهند و سلول آلوده به عفونت ویروسی را از بین میبرد.

به گفته محققان، یکی از فواید خواب مناسب افزایش کارآیی واکنش‌های سلول T است.

آپنه خواب هم میتواند عامل اختلال خواب و پریدن آب در گلو هنگام خواب شود.

حداقل ۸ تا ۱۰ ساعت خواب شبانه برای افزایش قدرت بدن برای مقابله با کروناویروس ضروری است.

اگر برای خواب خوب مشکلاتی دارید با انجام برخی اقدامات آرامش دهنده نظیر مدیتیشن، گوش دادن به یک موسیقی ملایم و یا مطالعه قبل خواب، خودتان را برای یک خواب با کیفیت آماده کنید. از نکات دیگر این است که خوردن شام سبک هم به خواب بهتر کمک می‌کند و در اخر یادتان باشد از مصرف کافئین و مشروبات الکلی در هنگام شب دوری کنید زیرا چرخه خواب شما را دچار اخلال میکنند.

دکتر بهناز راد پژوهشگر علوم عصب شناسی دکتررادهستم و فعال حوزه علوم اعصاب در ایران با ۱۵ سال سابقه. پژوهشگران عصب شناسی زیادی در دنیا بر روی خواب انسان مطالعه می کنند چراکه خواب یکی از فعالیت‌های بنیادی و ضروری برای سلامتی و عملکرد بهینه مغز و سیستم عصبی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همه روزه همراهتیم

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

خدمات کارخانه دستر تولید انواع ملزومات خواب اعم از انواع روتختی، انواع سرویس لحاف، انواع سرویس کاور لحاف، انواع سرویس های نیم ست وملحفه، انواع روتختی بهاره، لحاف لایت، کاور تشک سفری، انواع بالش، انواع روبالشتی، و… در تمامی ابعاد و مناسب هر نوع سلیقه با بهترین متریال و کیفیت در خور شان ایرانی می‌باشد.

کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کالای خواب دستر می‌باشد.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.