[lmt-post-modified-info]

در دوران بارداری چگونه بخوابیم؟

زن باردار خوابیده

بسیاری از زنان دراز کشیدن به پهلوی چپ یا راست در دوران بارداری را راحت ترین حالت برای خواب میدانند. بهترین حالت خواب که برای راحتی شما و بدن جنین مفید است، خوابیدن به پهلو هست. به خصوص خوابیدن به پهلو چپ توصیه میشود. خوابیدن در این حالت سبب میشود فشار و وزن کمتری به رحم و دستگاه گوارش وارد شود.

همچنین، خوابیدن به پهلو کمک میکند تا جریان خون به جنین و رحم بهبود یابد و از مشکلاتی مانند لخته شدن خون کاسته شود. حتما میدانید برای داشتن یک خواب خوب، استفاده از کالای خواب و بالش خوب نیز بسیار مهم است. در ادامه ی محتوا، به کسب اطلاعات بیشتری در رابطه با طرز صحیح خوابیدن در بارداری می پردازیم.

پوزیشن خواب در بارداری که باید از آن اجتناب کرد

در اینجا نکاتی که لازم است در مورد طرز صحیح خوابیدن در بارداری بدانید و باید ها و نباید ها در مورد پوزیشن های خواب در بارداری را اعلام می کنیم:

به پشت خوابیدن در بارداری

خوابیدن به پشت موقعیت خوابی است که در دوران بارداری توصیه نمیشود، زیرا در این حالت می تواند ورید اجوف تحتانی شما همان رگ خونی که خون را از پاها به قلب برمی گرداند را تحت فشار قرار دهد.اگر این ورید را تحت فشار قرار دهید جریان خون را محدود میشود و ممکن است احساس ضعف و سبکی سر پیدا کنید.

به پشت خوابیدن خانم های باردار

خوابیدن به پهلوی راست در بارداری

توصیه اکثر پزشکان این است که زنان باردار به پهلوی چپ دراز بکشند. این موقعیت خواب جریان خون مطلوب به بدن و رحم شما را زیاد میکند. با این حال نکته مهم راحتی شما است اگر احساس میکنید به پهلوی راست راحت تر هستید، هیچ دلیلی وجود ندارد که به پهلوی راست نخوابید.

زنان باردار زمانی که به دنبال پیدا کردن موقعیت خواب راحت در دوران بارداری هستند متوجه میشوند که به تکیه گاه بیشتری نیاز دارند. این تکیه گاه به راحتی می تواند از راه استفاده از انواع بالش به دست آید. ممکن است احساس کنید گذاشتن بالش زیر شکم و بین زانو های خود میتواند کمک کند. یکی دیگر از راه های مفید استفاده از بالش کوچک تری برای تکیه گاه کمر خود است.

مموری فوم(بالشت مموری فوم،تشک مموری فوم)، فومی پلی یورتانی است که چگالی و دانسیته این فوم بالا می باشد.

این فوم ها در واکنش به حرارت بدن و فشار وارد شده به آن انعطاف نشان داده و به قالب بدن درمی آید.

و این بالش، بالش مناسبی برای استفاده در این دوران می باشد و با مطالعه ی مقاله نحوه شستشو بالش مموری فوم میتوانید اطلاعات بیشتری در این باره کسب کنید.

خوابیدن به پهلو در بارداری

آیا چرخیدن در خواب در بارداری نگران کننده است؟

یادتان باشد اگر هنگام خواب به پشت چرخیده اید، نگران نشوید. به راحتی به پهلو برگردید و به ادامه خوابتان برسید.
بیشتر زنان هنگام خواب متوجه میشوند کدام موقعیت به اندازه کافی برای آنها راحت است. برخی از زنان حس میکنند بهترین حالت، این است که نیمه پشت بخوابند.

As the unborn baby grows larger, a pregnant woman might have difficulty finding a comfortable sleeping position. Expectant mothers should be aware some experts advise to avoid sleeping flat on their back, which can compress the inferior vena cava and decrease oxygen to the placenta

همانطور که جنین متولد نشده بزرگتر می شود، یک زن باردار ممکن است در یافتن موقعیت خواب راحت دچار مشکل شود. مادران باردار باید توجه داشته باشند که برخی از کارشناسان توصیه می کنند از خوابیدن صاف به پشت خودداری کنند، زیرا می تواند ورید اجوف تحتانی را فشرده کند و اکسیژن جفت را کاهش دهد.

منبع: sleepfoundation

خوابیدن روی شکم حالتی کاملا راحتی در دوران بارداری است، البته در اواخر دوران بارداری که خوابیدن به شکم ناراحت کننده و دشوار است.

طرز صحیح خواب در بارداری برای مشکلات خاص

به چند مورد از بهترین پوزیشن های خواب برای جلوگیری از ایجاد مشکلات خاص در وران بارداری اشاره میکنیم تا با رعایت به آن ها بارداری بی دردسری را تجربه کنید.

بهترین حالت خوابیدن در بارداری برای جلوگیری از کمر درد:

به پهلو باشید و یک بالش زیر شکم خود قرار دهید. این موقعیت خواب به کمک از وزن شکم آویزان شما خواهد آمد و فشار روی عضلات پشت را کم میکند.

جلوگیری از کمردرد در بارداری

 بهترین حالت خوابیدن برای تنگی نفس به هنگام خواب:

حتما به پهلو استراحت کنید یادتان باشد سمت چپ بهتر است، ولی به پشت نخوابید. موقعیت خواب به پهلو مانع بازگشت خون به قلب و احساس دریافت نکردن هوای کافی میشود.

روش صحیح خوابیدن در بارداری برای تورم:

اگر احساس کردید در طول روز دچار تورم (احتباس آب) شدید حتما به پهلوی چپ بخوابید. این موقعیت اجازه خواهد داد که آب به بافت شما بازگردد و وارد گردش خون شما نشود و به وسیله کلیه ها از بدن تخلیه میشود.

 رفع گرفتگی عضلات پا در هنگام خواب:

اگر به خاطر گرفتگی عضلات پا در طول شب از  خواب بیدار میشوید، بلافاصله پای خود را صاف کرده و انگشتان پای خود را بالا به سمت سر خود ببرید. این کار گرفتگی را کمتر میکند و اجازه می دهد شما دوباره به خواب بروید.

گرفتگی عضلات پا درخواب

نکاتی برای خوابی مناسب در دوران بارداری

در ادامه به نکاتی جهت داشتن خواب آرام در دوران بارداری میپردازیم:

  • گرفتن دوش آب گرم

بسیاری از زنان رفتن در وان آب گرم و یا گرفتن یک دوش آب گرم قبل از خواب را موثر میدانند تا آرامش کافی برای به خواب رفتن را بدست آورند.

  • غلت نزدن هنگام خواب

این نکته را به خاطر بسپارید: تحت هیچ عنوان در ماه های پایانی هنگام خوابیدن در بارداری غلت نزنید بلکه به آرامی بچرخید. این کار به چرخیدن بند ناف به دور جنین منجر می شود و عواقب خطرناکی دارد. اگر طی شب احتیاج داشتید جهت خوابیدن را تغییر دهید ابتدا باید از سر و بعد قسمت های دیگر و به ترتیب شروع به چرخش و تغییر وضعیت کنید و جهت را تغییر دهید.

  • عدم استفاده از کافئین قبل از خواب

به عنوان آخرین کلام یادتان باشد که از مصرف محصولات حاوی کافئین در ساعات پیش از خواب دوری کنید. حتی مقدار کمی کافئین مثلا موجود در شکلات ممکن است سیستم بدن یک زن باردار را دارای اختلال کند و باعث بیداری او شود. در عوض اگر کمی شیر گرم با مقداری عسل را امتحان کنید، کمک می کند تا حالت طبیعی آرام قبل از خواب را تجربه کنید.

 

سوالات متداول:

زن حامله چگونه باید بخوابد؟

بسیاری از زنان دراز کشیدن به پهلوی چپ یا راست در دوران بارداری راحت ترین حالت برای خواب میدانند.

به پشت خوابیدن در بارداری چه خطراتی دارد؟

در این حالت می تواند ورید اجوف تحتانی شما همان رگ خونی که خون را از پاها به قلب برمی گرداند را تحت فشار قرار دهد.

دکتر بهناز راد پژوهشگر علوم عصب شناسی دکتررادهستم و فعال حوزه علوم اعصاب در ایران با ۱۵ سال سابقه. پژوهشگران عصب شناسی زیادی در دنیا بر روی خواب انسان مطالعه می کنند چراکه خواب یکی از فعالیت‌های بنیادی و ضروری برای سلامتی و عملکرد بهینه مغز و سیستم عصبی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همه روزه همراهتیم

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

خدمات کارخانه دستر تولید انواع ملزومات خواب اعم از انواع روتختی، انواع سرویس لحاف، انواع سرویس کاور لحاف، انواع سرویس های نیم ست وملحفه، انواع روتختی بهاره، لحاف لایت، کاور تشک سفری، انواع بالش، انواع روبالشتی، و… در تمامی ابعاد و مناسب هر نوع سلیقه با بهترین متریال و کیفیت در خور شان ایرانی می‌باشد.

کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کالای خواب دستر می‌باشد.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.