[lmt-post-modified-info]

کاربرد ملحفه چیست؟

کاربرد ملحفه

اگر در بازار پارچه و انواع منسوجات گشتی بزنیم، بی تردید متوجه خواهیم شد که یکی از پرطرفدارترین و پرمخاطب ترین انواع پارچه، ملحفه ها هستند. ملحفه ها جزو ده پارچه پر کاربردی هستند که همواره مشتریان خاص خود را دارند. به همین خاطر تمامی کارخانجات نساجی، بخشی از خط تولید خود را به تولید انواع ملحفه اختصاص می دهند.

با توجه به گستردگی کاربرد ملحفه و موارد استفاده متنوعی که دارد، در این نوشتار تلاش کرده ایم که شما را با این کارکردها و مصارف بیشتر آشنا نماییم. بنابراین از شما دعوت می کنیم که در ادامه همراه ما باشید.

ملحفه ها چه کاربردهایی دارند؟

همانگونه که در ابتدا اشاره کردیم، کاربرد ملحفه در زندگی روزمره افراد بسیار متنوع است. در ادامه شما را با رایج ترین این موارد آشنا می کنیم:

تولید کالای خواب خانگی

کالای خواب خانگی یا همان چیزی که از آن به عنوان تشک و لحاف یاد می کنیم، برای ما ایرانی ها علاوه بر جنبه نوستالژیکی که دارد، کاربردهای زیادی نیز داشته و به عنوان یکی از محبوب ترین انواع کالای خواب مورد استفاده قرار می گیرد. هنوز هم در بسیاری از مناطق کشورمان برای پذیرایی از میهمانان و فراهم آوردن اسباب راحتی آنان، از کالای خواب خانگی استفاده می شود.

کاربرد ملحفه در تهیه و تولید کالای خواب خانگی، عموما استفاده به عنوان روکش تشک و لحاف است. به این معنا که داخل تشک و لحاف با الیاف مختلف نظیر پشم، پنبه، پر و حتی کاموا پر شده و سپس به کمک یک یا چند ملحفه روی آن پوشیده می شود.

روکش بالشت

بالشت ها بخش دیگری از کالای خواب هستند که از گذشته های دور تا امروز همچنان کارکرد خود را حفظ کرده و به عنوان بخشی ضروری از کالای خواب به شمار می آیند.

از آنجاییکه بالش در طول روز برای مصارف مختلفی نظیر استراحت کردن، لم دادن و حتی وسیله ای برای راحت تر نشستن مورد استفاده ی افراد قرار می گیرند، بسیار مهم است که از چه نوع روکشی برای آن ها استفاده کنیم.

روکش بالش

به همین خاطر است که معمولا از مرغوب ترین و ماندگارترین انواع ملحفه برای رو بالشتی استفاده می شود. ملحفه ی رو بالشتی اصولا به نحوی دوخته می شود که به راحتی قابلیت خارج شدن و شستشو را داشته باشد. جنس ملحفه ی رو بالشتی معمولا با حساسیت زیادی انتخاب می شود، چرا که در تماس همیشگی با پوست صورت انسان بوده و در صورتی که از لطافت و بافت مناسبی برخوردار نباشد، باعث ایجاد اختلال در فرآیند استراحت افراد می شود.

رو تختی

برای بسیاری از امروزی ها مهم ترین کاربرد ملحفه ، استفاده از آن به عنوان روتختی است. با توجه به اینکه طی دهه های اخیر سبک زندگی افراد تا حد زیادی تغییر کرده است، انواع تخت خواب رفته رفته توانست جای کالای خواب خانگی را بگیرد. البته راحتی بیشتر و استفاده آسانتر از تخت خواب، در این انتخاب و جایگزینی بی تاثیر نبود.

با استفاده از تخت خواب، تشک های فنری و طبی هم کاربرد گسترده ای در میان مردم پیدا کرد. در این میان مناسب ترین گزینه برای روکش این تشک ها ملحفه ها بودند. به همین خاطر امروزه شاهد عرضه طیف بسیار وسیعی از ملحفه های ساده، رنگی و طرح دار در بازار هستیم. حتی با کمی جستجو می توانیم ملحفه های آماده با دوخت ساده و یا کش دوزی شده را در هر فروشگاه عرضه کالای خواب پیدا کنیم.

ملحفه های دوخته شده برای روتختی، در ابعاد و اندازه های مختلفی در بازار عرضه می شوند. همه چیز بستگی به این دارد که ابعاد تخت خواب شما چه اندازه بوده و می خواهید ملحفه تا چه حد تخت خوابتان را پوشش دهد.

ملحفه های دوخته و آماده ی موجود در بازار را معمولا می توان در 5 سایز پیدا کرد.

200*90 تک نفره

200*120 تک نفره

200*160 دو نفره

200*180 دو نفره

و سایز نوزادی

علاوه بر تنوع سایز و طرح، تنوع جنس هم در میان ملحفه های موجود در بازار، دیده می شود که در بخش دیگری از این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

ملحفه رو انداز

اگر تا کنون برای خرید ملحفه به بازار مراجعه کرده باشید، حتما متوجه شده اید که تمامی نمونه های مرغوب که طرفداران بیشتری هم دارند دارای جنس لطیف و بافت یک دست و مناسبی هستند و از ضخامت مطلوبی هم برخوردارند. حالا در این میان برخی از ملحفه ها، نسبت به سایر انواع ملحفه دارای جنس ضخیم تری هستند. کاربرد ملحفه در مواردی که جنس پارچه تا این حد ضخیم باشد، استفاده به عنوان رو انداز در فصل های گرم سال است.

ملحفه رو انداز

در واقع برای افرادی که تمایلی به استفاده از لحاف های بهاره و یا لحاف های 4 فصل در طول فصل های بهار و تابستان ندارند، استفاده از این نوع ملحفه های ضخیم می تواند یک گزینه بسیار مناسب باشد.

انواع ملحفه چه جنسی دارند؟

همانگونه که کمی پیشتر هم اشاره کردیم، ملحفه ها علاوه بر تنوع در طرح، رنگ و سایز، دارای تنوع وسیعی در جنس هم هستند. در این بخش شما را با پر طرفدارترین جنس انواع ملحفه آشنا می کنیم.

  • ملحفه تترون

این نوع از ملحفه ها دارای مزایای زیادی هستند. به عنوان مثال از لطافت و نرمی بسیار زیادی برخوردار بوده و در هنگام شستشو کیفیت رنگ خود را از دست نمی دهند. تراکم بافت در پارچه های تترون استاندارد می باشد. در میان انواع مختلف پارچه های تترون، آن هایی که دارای 60% فلامنت هستند جنس مرغوبتری نسبت به سایرین دارند.

  • ملحفه پلی استر پنبه‌‌ای

این نوع از ملحفه، همانی است که بیشترین استفاده را در برای دوخت روتختی و کالای خواب دارد. مهم ترین و برجسته ترین ویژگی این پارچه را می توان در مقاومت زیاد آن در برابر ساییده شدن و شستشو، مقاومت در برابر گرد و خاک و … دانست. الیاف اصلی این پارچه 65% پلی استر و 35% پنبه می باشد.

ملحفه پلی استر

  • ملحفه فلامنت پنبه‌‌ای

از این نوع ملحفه ها در بیمارستان ها و مراکز درمانی و زیبایی، استفاده می شود که در بین انواع مختلف ملحفه های هم رده اش، از جنس مرغوب تری برخوردار است.

  • ملحفه کتان

مهم ترین مزیتی که می توان برای ملحفه های کتان بر شمرد این است که به خوبی گرمی بدن را جذب کرده و می توان از آن برای فصول گرم سال استفاده نمود. با این وجود ویژگی چروک شدن سریع آن را نمی توان نادیده گرفت.

  • ملحفه تنسل

ملحفه های تنسل نسل جدیدی از ملحفه هستند که چند سالیست وارد بازار شده اند. این نوع از ملحفه ها به واسطه ی این که از الیاف گیاه بامبو تهیه می شوند، نوعی ملحفه ی دوستدار محیط  زیست هستند. در تهیه ملحفه های تنسل از آب، مواد شیمیایی و انرژی کمتری نسبت به سایر ملحفه ها استفاده می شود. علاوه بر این به خوبی هوا را از خود عبور داده و انتخاب مناسبی برای 4 فصل سال هستند.

ملحفه تنسل

  • ملحفه پنبه ای

ملحفه های پنبه ای یکی از مرغوب ترین انواع ملحفه موجود در بازار هستند که طرفداران بسیار زیادی دارند. این نوع ملحفه ها، سبک، لطیف و نرم بوده، شستشوی راحتی دارند و خریداری آن ها از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است.

امیدواریم با توجه به مطالب مطرح شده در این مقاله، بر اساس کاربرد ملحفه و نوع استفاده ای که از آن دارید، بتوانید بهترین انواع ملحفه را تهیه نمایید.

و در آخر اگر قصد خرید ملحفه را دارید، شما را به خواندن مقاله نکات مهم خرید ملحفه خوب دعوت می نماییم.

دکتر بهناز راد پژوهشگر علوم عصب شناسی دکتررادهستم و فعال حوزه علوم اعصاب در ایران با ۱۵ سال سابقه. پژوهشگران عصب شناسی زیادی در دنیا بر روی خواب انسان مطالعه می کنند چراکه خواب یکی از فعالیت‌های بنیادی و ضروری برای سلامتی و عملکرد بهینه مغز و سیستم عصبی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همه روزه همراهتیم

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

خدمات کارخانه دستر تولید انواع ملزومات خواب اعم از انواع روتختی، انواع سرویس لحاف، انواع سرویس کاور لحاف، انواع سرویس های نیم ست وملحفه، انواع روتختی بهاره، لحاف لایت، کاور تشک سفری، انواع بالش، انواع روبالشتی، و… در تمامی ابعاد و مناسب هر نوع سلیقه با بهترین متریال و کیفیت در خور شان ایرانی می‌باشد.

کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کالای خواب دستر می‌باشد.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.