[lmt-post-modified-info]

رنگ چراغ خواب و تاثیرگذاری آن بر خواب

از مهم ترین عناصری که هریک از ما روزانه به طور مکرر با آن در ارتباط هستیم رنگ ها هستند. رنگ ها تمامی فضای اطراف ما را پر کرده و کمک زیادی برای شناخت محیط پیرامونمان به ما می کند. جالب است که بدانید هم در بیداری هم در موقع به خواب رفتن و هم در حین خواب، رنگ ها بخشی جدایی ناپذیر از زندگی ما به شمار می روند.

نور اتاق خواب و خواب

در این مطلب بنا داریم شما را با تاثیرات رنگ چراغ خواب بر روی خواب افراد آشنا نماییم. پیشنهاد می کنیم که حتما تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا اطلاعات خوبی را در رابطه با نورها و تاثیرشان بر فرآیند خواب راحت، به دست آورید.

چراغ ها عنصری مهم در دکوراسیون داخلی

به طور حتم شما هم با تاثیر بی نظیر نورها در دکوراسیون های داخلی آشنا هستید. سال هاست که طراحان دکوراسیون از نور پردازی های مختلف برای جذابیت و زیبایی بیشتر دکوراسیون ها استفاده می کنند. حتی در دنیای روانشناسی هم از رنگ ها به عنوان عاملی تاثیر گذار روحیه، تفکرات، راندمان کاری و همچنین خواب انسان ها یاد می شود.

به همین خاطر این روزها از رنگ و نور به عنوان عواملی مهم برای بهبود هر دکوراسیونی استفاده می شود. یکی از مهم ترین فضاهایی که می توان به کمک رنگ و نور انرژی مضاعف و آرامش اثربخش تری به آن افزود، اتاق خواب است.

رنگ نور اتاق خواب

اتاق خواب فضایی است که همه ی انسان ها برای استراحت به خصوص در ساعات پایانی روز و به هنگام شب در آن به آرامش رسیده و با چند ساعت خواب و استراحت، انرژی خود را برای یک روز کاری و فعالیت های مختلف در روز، بازیابی می کنند. بنابراین این که فضای خواب شما از چه عناصری تشکیل شده باشد، چه اندازه در فضا نور وجود داشته باشد و اصلا رنگ چراغ خواب به چه صورت باشد، همه و همه در کیفیت خواب افراد بسیار موثر هستند.

بنابر تحقیقات کارشناسان حوزه ی سلامت علت تپش قلب در خواب و پریدن از خواب میتواند به عواملی مثل کالای خواب، رنگ چراغ خواب و میزان نور در فضای اتاق خوابتان بستگی داشته باشد.

بنابراین اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که حساسیت های زیادی در حین خواب دارید، پیشنهاد می کنیم که حتما به این عوامل توجه نمایید تا بتوانید خوابی مناسب و با کیفیت را تجربه نمایید.

روان شناسی در مورد تاثیر رنگ ها بر خواب چه می گوید؟

علم روان شناسی طی دهه های اخیر توانسته به یافته های جالبی در رابطه با تاثیر رنگ ها بر ذهن افراد دست یابد. به همین خاطر این روزها از روان شناسی رنگ ها در حوزه ی پژوهش ها و تحقیقات مربوط به خواب استفاده های فراوانی می شود.

به عنوان مثال روان شناسی رنگ ها به ما توصیه می کند که تا جای ممکن در فضای اتاق خواب از رنگ های تند استفاده نکنیم. یا این که برخی از رنگ ها نظیر رنگ سفید یا سایر رنگ های ملایم و خنثی گزینه های بهتری برای استفاده در اتاق خواب هستند.

علاوه بر کالای خواب، یکی از مهم ترین عناصری که در اتاق خواب می توان به کمک رنگ ها از آن استفاده بهینه تری نمود، چراغ خواب است.

چراغ خواب در اتاق خواب

رنگ چراغ خواب و این که چه نوع نوری داشته باشد تا حد زیادی می تواند روی کیفیت خواب شما اثر گذار باشد. شاید این سوال برایتان مطرح شود که وقتی ما خواب هستیم، نور چه کارآیی ای برای ما دارد؟ بسیارند افرادی که در زمان خواب، از روی عادت چراغی را روشن می گذارند تا بتوانند راحت تر بخوابند. اما سوال اینجاست که چه رنگ نوری می تواند باعث خواب بهتر افراد شود؟

اتاق کودکان و داشتن خواب راحت آنان علاوه بر نور مناسب، در مسئله دکوراسیون حائز اهمیت است. مقاله ی “همه چیز در مورد خواب کودک” شما را در این زمینه یاری می کند.

رنگ چراغ خواب مناسب برای اتاق خواب

برای بسیاری از کسانی که قصد تهیه ی چراغ خواب را دارند، این تصور وجود دارد که چراغ خواب هایی با نورهایی به رنگ روشن نظیر آبی و سفید و … می تواند برای خوابیدن بسیار مناسب باشد.

اما اگر بخواهیم از لحاظ علم فیزیک و شیمی به بررسی نورهای مناسب بپردازیم، بایستی ابتدا ببینیم که کدام نورها انرژی کمتری دارند. دلیل این امر آن است که چراغ و هر وسیله ی دیگری که برای نور و روشنایی مورد استفاده قرار می گیرد، در کنار نورهای مرئی ای که ساطع می کند، نورهای نامرئی نیز دارد که هر ی انرژی خاصی دارند.

نکته ی جالب اینجاست که تمامی این نورها می توانند در طول زمان روی نحوه ی خواب ما در هنگام شب، بر این که با چه سرعتی به خواب برویم و همینطور بر حال روحی ما در زمان بیدار شدن تاثیر گذار باشند. در ادامه شما را با بهترین انتخاب ها برای رنگ چراغ خواب مناسب آشنا می نماییم.

قرمز:

درمیان نورهای مختلف، نورهای آبی و بنفش، در گروه نورهای پر انرژی قرار دارند. نورهای قرمز هم انرژی خوبی دارند اما بر عکس آنچه که بسیاری از افراد تصور می کنند، انتخاب قرمز به عنوان رنگ چراغ خواب می تواند گزینه ای بسیار مناسب باشد. دلیل این امر آن است که نور قرمز نسبت به نورهای آبی و بنفش انرژی کمتری دارد، بنابراین در هنگام خواب می تواند آرامش بیشتری را برای فرد فراهم آورد.

رنگ قرمز اتاق خواب

احتمالا شما هم بارها و بارها این توصیه را شنیده اید که قبل از خواب با موبایل یا لوازم الکتریکی کار نکنید. دلیل این توصیه به این خاطر است که این نوع وسیله ها از ال ای دی هایی تشکیل شده اند دارای نورهای سفید و ابی هستند. استفاده از این نورها در حین خواب می تواند روی خواب شما اثرات منفی ای برجای بگذارد.

برای اثبات این ادعا، پژو هشگران تلاش کردند که تاثیر نورها را بر روی همسترها امتحان نمایند. به این منظور تعدادی از همسترها را در مقابل نور قرمز و تعدادی را در مقابل نورهای آبی و سفید قرار دادند. نتایج پژوهش نشان داد که همسترهایی که در برابر نور قرمز قرار گرفته اند علایم افسردگی و تغییرات مغزی کمتری را از خود نشان داده اند.

میتوان دلیل این موضوع به سلول های حساس به نور در مغز مربوط دانست. این سلول ها بالاترین حساسیت نسبت به نور آبی و کمترین حساسیت نسبت به نور قرمز دارند و این باعث می شود که مغز در معرض نور قرمز احساس راحتی را تجربه کند.

علاوه بر تمامی مواردی که گفتیم، رنگ قرمز دمای بسیار کمی دارد خنکای این رنگ باعث می شود که در اتاق خوابی با رنگ قرمز بتوانید خواب با کیفیتی داشته باشید. یک چراغ خواب قرمز به شما کمک می کند که انرژی مورد نیاز برای بدنتان را در موقع خواب تامین نموده و در یک چرخه ی مناسب برای خواب قرار بگیرید.

البته باید توجه کرد که بهترین حالت برای خوابیدن تاریکی مطلق می باشد. ولی اگر نمی توانید در تاریکی بخوابید ممکن است نور قرمز بتواند به شما کمک کند.

زرد:

اگرچه زرد یکی از آن رنگ هایی است که معمولا باعث تحریک سیستم عصبی شده و هیجانات افراد را افزایش می دهد، اما جالب است که بدانید اگر رنگ چراغ خواب تان به رنگ زرد ملایم باشد، می توانید خواب بسیار خوبی خوبی را تجربه نمایید.

رنگ چراغ خواب زرد

نورهای زرد ملایم تاثیر زیادی در آرام کردن ذهن فرد داشته و احساسی از امنیت و آرامش را به او منتقل می کنند. از منظر اصول دکوراسیون داخلی انتخاب کالای خوابی به رنگ زرد ملایم و نه رنگ زرد تند، در کنار چراغ خوابی به همین رنگ می تواند مقدمات یک خواب آرام و با کیفیت را برای افراد فراهم آورد.

می توانید مطمئن باشید که وقتی صبح خود را در اتاق خوابی با این رنگ آغاز می کنید، یک روز پر نشاط و سرشار از انرژی را در پیش خواهید داشت.

سبز:

اگرچه نورهای سبز هیچ گاه برای ما جذاب نخواهند بود اما حقیقت این است که نورهایی به این رنگ می تواند اثری مطلوب بر کیفیت خواب ما داشته باشد. به همین منظور معمولا توصیه می شود که رنگ سبز را به عنوان رنگ چراغ خواب انتخاب نمایید.

البته به هیچ عنوان توصیه نمی شود که از یک لامپ با نور سبز در فضای اتاق خوابتان استفاده کنید بلکه بهتر است برای این که بتوانید از فواید رنگ سبز هم بهره ببرید، رنگ چراغ خواب تان را سبز انتخاب کرده و در داخل آن از لامپ های زرد ملایم استفاده نمایید.

انجام این کار موجب می شود که بتوانید علاوه بر فواید نور زرد ملایم، از اثرات مثبت نور سبز هم برای بهبود کیفیت خواب تان بهره بگیرید.

رنگ سبز همواره نمادی از زندگی، آرامش، صلح و اعتماد بوده و باعث می شود در هنگام شب بتوانید با ذهنی آرام به خواب رفته و خوابی لذت بخش را تجربه نمایید.

چراغ خواب را در چه فاصله ای از تخت خواب قرار دهیم؟

حالا که با اثرات مختلف رنگ چراغ خواب بر روی خواب افراد آشنا شدیم بایستی به یک نکته ی مهم هم اشاره نماییم. فاصله ی چراغ خواب از تخت خواب آیتم مهمی است که گاها برخی از افراد از اهمیت آن غافل می شوند. اگرچه نزدیک بودن چراغ خواب به تخت خواب کمک می کند که بتوانید پیش از خواب چند دقیقه ای مطالعه داشته باشید و یا این که در صورت لزوم بتوانید به راحتی چراغ را روشن یا خاموش نمایید، اما بهتر است چراغ خواب را زیاد به محل خوابتان نزدیک نکنید.

فاصله چراغ خواب تا تخت

این توصیه به خصوص زمانی بیشترین اهمیت را پیدا می کند که از رنگ هایی نظیر قرمز برای رنگ چراغ خواب استفاده می کنید. اصولا بهتر است چراغ خواب حداقل یک متر از چشم های شما فاصله داشته باشد تا در بلند مدت باعث آسیب رساندن به اعصاب چشم های شما نشود.

سخن پایانی

استراحت و خوابیدن از جمله مهم ترین کارهایی است که هر یک از ما در طول زندگی خود انجام می دهیم. همه ی ما یک سوم از زندگی خود را در خواب به سر می بریم، بنابراین بسیار مهم است که فضای خواب ما از چه ویژگی هایی برخوردار باشد. امیدواریم مطالعه این مقاله به شما در انتهاب بهترین رنگ چراغ خواب کمک کرده باشد.

دکتر بهناز راد پژوهشگر علوم عصب شناسی دکتررادهستم و فعال حوزه علوم اعصاب در ایران با ۱۵ سال سابقه. پژوهشگران عصب شناسی زیادی در دنیا بر روی خواب انسان مطالعه می کنند چراکه خواب یکی از فعالیت‌های بنیادی و ضروری برای سلامتی و عملکرد بهینه مغز و سیستم عصبی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همه روزه همراهتیم

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

خدمات کارخانه دستر تولید انواع ملزومات خواب اعم از انواع روتختی، انواع سرویس لحاف، انواع سرویس کاور لحاف، انواع سرویس های نیم ست وملحفه، انواع روتختی بهاره، لحاف لایت، کاور تشک سفری، انواع بالش، انواع روبالشتی، و… در تمامی ابعاد و مناسب هر نوع سلیقه با بهترین متریال و کیفیت در خور شان ایرانی می‌باشد.

کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کالای خواب دستر می‌باشد.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.