[lmt-post-modified-info]

خوابیدن بالنز چه خطرات و مشکلاتی را ایجاد میکند؟

خوابیدن با لنز

اگر شما هم جزو کسانی هستید که از لنز چشم زیاد استفاده می کنید، باید بدانید که خوابیدن بالنز خطرات، مضرات و عوارض بسیاری را برای شما به همراه دارد. کسانی که مجبور به استفاده از لنز هستند باید با تمام نکات بهداشتی و مراقبتی آن آشنا باشند و هیچ گاه خواب بالنز را تجربه نکنند؛ زیرا در این صورت گاهی با عواقب و تبعاتی جبران‌ناپذیر مواجه می‌شوند که در این صورت باید هزینه های گزافی بپردازند. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا درباره عوارض و خطرات خوابیدن بالنز بیشتر برای شما صحبت کنیم.

خوابیدن با لنز و مضرات آن

چرا نباید با لنز بخوابیم؟

معمولا افرادی ضعف بینایی و مشکلات چشمی را تجربه میکنند که  تمایل بیشتری به استفاده از لنز نسبت به زدن عینک دارند. به این دلیل که استفاده از لنز چشم به مراتب راحت تر از استفاده از عینک می باشد و ظاهر زیباتری به فرد هدیه میکند.

اما نکته ی مهمی که وجود دارد و چشم پزشکان و اپتومتریست ها به آن اشاره کردن عدم استفاده از لنزهای تماسی به طور دائمی است.

باید بدانید که قرنیه چشم به عنوان تنها عضو بدن از راه هوا نفس می کشد و به آن اکسیژن رسانی می شود و این عمل حتی در خواب هم اتفاق می افتد اما زمانی که فرد با لنز می خوابد لایه ای روی قرنیه چشم را می پوشاند و مانع از اکسیژن رسانی به آن می شود.

عوارض خوابیدن با لنز

میتوانیم بیان کنیم اولین عارضه خوابیدن با لنز اینگونه است که با اکسیژن نرسیدن به چشم، لنز دچار خشکی شود و به سختی باید لنز را از چشم خارج کرد و هنگام در آوردن لنز، به چشم ممکن است صدمه وارد شود.

در صورت خوابیدن با لنز به طور مداوم و پر تکرار فرد دچار چشم درد و التهاب چشمی می شود که کراتیت نامیده میشود.

یکی دیگر از عوارض خوابیدن با لنز ایجاد عفونت قرنیه چشم است که می تواند منجر به زخم قرنیه (پارگی محافظت نشده)، نئو وسکولاریزاسیون (تورم بیش از خد رگ های خونی موجود در قرنیه)، کراتیت (التهاب قرنیه) شود. زمانی که افراد با لنز چشم می خوابند فشار خارجی بر چشم وارد می شود که سبب خسته شدن چشم ها و تاری دیده آن ها میشود.

Sleeping in contact lenses is dangerous because it drastically increases your risk of eye infection. While you’re sleeping, your contact keeps your eye from getting the oxygen and hydration it needs to fight a bacterial or microbial invasion

خوابیدن با لنزهای تماسی خطرناک است زیرا خطر عفونت چشم را به شدت افزایش می دهد.در حالی که خواب هستید، چشم شما را از دریافت اکسیژن و هیدراتاسیونی که برای مبارزه با تهاجم باکتری یا میکروبی نیاز دارد، باز می دارد.

منبع:healthline.com

قرنیه چشم در شب محیط مناسبی برای رشد باکتری ها است

محققان طبق بررسی ‌هایی که انجام داده‌ اند به این نتیجه رسیده‌ اند که محیط‌ هایی مانند محیط تاریک و مرطوب بهترین بستر برای رشد باکتری‌ ها در قرنیه چشم هستند؛ یعنی محیط‌ هایی که فشار اکسیژن در آنجا کم است و این محیط و این شرایط دقیقا بهترین فضا برای رشد باکتری‌ ها در قرنیه چشم را به وجود می آورد که در شب اتفاق می‌افتد.

زمانی که شما پلک هایتان را می بندید فضایی تاریک و مرطوب تشکیل می‌ شود که در آن اکسیژن در حد زیادی کم می شود و در نتیجه این فضا محیطی کاملا باکتریایی است که می تواند سلامت چشم شما را به خطر بیندازد و دقیقا در این شرایط وجود جسمی خارجی مانند لنز چشم می تواند تجمع باکتری ها را تا حد زیادی افزایش دهد که برای سلامت چشم شما بسیار خطرناک است.

به وجود آمدن ترک های خطرناک در سطح قرنیه

چشم های ما در طول روز به اکسیژن کافی دسترسی دارند اما در طول شب که پلک هایتان را می بندید، میزان اکسیژن کمتری به قرنیه چشم می رسد و خوابیدن بالنز باعث می شود تا آن مقدار اندک اکسیژن نیز به کمترین حد خود برسد که در این صورت قرنیه چشم متورم شده و ترک های کوچکی روی سطح چشم به وجود می آیند. حال اگر عوامل بیماری زا از طریق این ترک ها وارد چشم شوند، می توانند عفونت های خطرناکی ایجاد کنند و خواب راحت و آرام را از شما بگیرد.

قابل ذکر است که بدانید اگر عفونت های چشمی خوب هم شوند، باز هم زخم هایی به جای می گذارند که روی سطح بینایی شما تاثیر داشته و به مرور بینایی شما به کمترین حد خود می رسد.

جمع شدن بافت های مرده هنگام خوابیدن بالنز

در هنگام استفاده از لنز ممکن است که باکتری هایی به آن بچسبند و در هنگام خوابیدن بالنز این بهترین موقع است تا باکتری ها مشغول شده و در چشم ایجاد عفونت کنند و سریعا شروع به تغذیه از قرنیه چشم می کنند. در این هنگام بافت های مرده و سفید رنگی که از تغذیه باکتری ها روی چشم به جای مانده اند، روی سطح چشم جمع می شوند و زخم ها و خراش های دائمی بر روی قرنیه ایجاد می کنند که خوابیدن بالنز آن را تشدید می کند و اوضاع وخیم تری را ایجاد می کند.

سندرم خشکی قرنیه

از دیگر مواردی که از طریق خوابیدن بالنز ایجاد می شود، خشکی چشم است. استفاده از لنز در طولانی مدت می تواند خشکی چشم را برای شما به همراه داشته باشد و هنگامی که اقدام به خوابیدن بالنز می کنید، در اصل خشکی چشم و این سندرم را تشدید کرده و به پیشرفت آن کمک می کنید.

عوارض خوابیدن با لنز

مشکلات چشمی با لنز خوابیدن دارای چه علائمی است؟

زمانی که فرد به طور مکرر از لنز استفاده می کند و با آن می خوابد دچار بیماری های چشمی و مشکلاتی می شود که دارای علائمی مانند زیر است:

  • خارش چشم
  • حساسیت چشمی
  • قرمزی چشم
  • التهاب چشم
  • حساس شدن به نور
  • ترشح چشم و اشک های بی دلیل

بعد از خوابیدن بالنز چه کارهایی باید انجام داد؟

زمانی که برای شما هم خوابیدن بالنز اتفاق افتاد، باید سریعا اقدامات زیر را انجام دهید تا عواقب جبران ناپذیر زیادی شما را تهدید نکنند. در مواجه با این اتفاق ابتدا لنز را از چشم خود خارج کنید و اگر برای خارج کردن آن از چشم با مشکل مواجه شدید و دیدید که لنز بر روی سطح چشمتان چسبیده، در آوردن لنز را متوقف کنید.

در این صورت می توانید چند قطره استریل چشمی را درون چشمتان بریزید و چند بار پلک بزنید، سپس مجددا امتحان کنید؛ در صورت موفق شدن به چشم هایتان حداقل 24 ساعت استراحت بدهید و استفاده دوباره از لنز چشم را به 24 بعد از استراحت موکول کنید.

از شایع ترین مشکلات خوابیدن بالنز می توان به مواردی مانند دردهای چشمی، قرمزی، کاهش بینایی، تاری دید و سوزش، ترشح و آبریزش چشم اشاره کرد که از نشانه های عفونت چشمی هستند. اگر بعد از خارج کردن لنز از چشم باز هم احساس درد داشتید، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

زمان مراجعه به پزشک حتما لنزهایتان را همراه خود ببرید؛ چرا که دکتر از طریق باکتری های روی لنز اطلاعات مهم زیادی به دست می آورد و این اطلاعات می توانند روند بهبودی شما را سرعت ببخشند.

نکات مراقبتی لنز چشم

اگر شما هم  از لنز تماسی چشم استفاده می‌کنید باید به خاطر داشته باشید که لنز یک وسیله پزشکی به شمار می رود و احتیاج به مراقبت ویژه دارد. در کنار لنز پیشنهاد می شود از عینک هم استفاده کنید این کار باعث استراحت چشم شما می شود. موارد دیگری علاوه بر منع خوابیدن با لنز نیز وجود دارند که باید برای سلامت چشم خود به آن توجه کنید. برای جلوگیری از عفونت و مشکلات چشمی این نکات را در ذهن داشته باشید:

  • دست های خود راقبل از تماس بالنز همیشه با آب و صابون بشویید.
  • برای تمیز کردن لنز، فقط از محلول مخصوص شستشوی لنز استفاده کنید. لنز را به خوبی شستشو دهید تا باکتری و آلودگی یا لوازم آرایشی که به آن چسبیده است، از بین برود.
  • هرگز از آب شیر برای شستشو و نگهداری لنز استفاده نکنید.
  • برای کاهش باکتری ظرف لنز، آن را هر ۳ تا ۴ ماه یک‌بار تعویض کنید.
  • لنز را با توجه به زمان توصیه شده (معمولا سه ماه یک‌بار) در مدت مشخص تعویض کنید.

مراقبت از لنز

  • به هیچ وجه لنز خراش خورده و آسیب دیده را دوباره استفاده نکنید.
  • لنز را هر روز درون ظرف تمیز نگهداری کنید و حتما محلول درون آن را به صورت روزانه تعویض کنید، اضافه کردن مایع جدید به محلول قبلی فقط برای پر شدن محفظه، کفایت نمی‌کند.
  • در زمان سفر یک محلول شستشوی لنز کوچک خریداری کنید. هرگز محلول موجود در خانه را برای حمل و نقل راحت‌تر در ظرف پلاستیکی کوچک‌تر نریزید، چرا که ممکن است حاوی باکتری و مواد آلوده باشد.
  • توصیه می شود لنز را برای کل روز در چشم نگه ندارید و به علائم و حسی که در چشم دارید، توجه کنید.
  • درون وان آب داغ نروید و با لنز شنا نکنید.

چگونه می توانیم از خطرات خوابیدن با لنز جلوگیری کنیم؟

در حال حاضر می توان گفت لنزهای تماسی چشمی که از جنس هیدروژل سیلیکون می باشند به نسبت دیگر لنرهای چشمی ۵ برابر ایمن تر هستند اما با این حال توصیه می شود تا جایی که امکان دارد با لنز نخوابید و حدالامکان از لنز هایی با کیفیت بالا استفاده کنید. استفاده از اشک مصنوعی را بعد از بیدار شدن و خارج کردن لنز فراموش نکنید.

مراقبت های پس از خوابیدن با لنز

یادتان باشد اگر به هر دلیلی نتوانستید درهنگام خواب لنزهایتان را از چشم خارج نمایید روز بعد حتما لنزهایتان در بیاورید و از عینک استفاده نمایید زیرا باعث می شود چشم هایتان استراحت کند و وضوح دید بهتری را تجربه کنید.

برای داشتن خواب بهتر بعد از خارج کردن لنز از چشم، انجام تمرینات مدیتیشن قبل از خواب را پیشنهاد میکنیم. این کار علاوه بر داشتن خواب خوب و راحت باعث تنظیم شدن ساعت خوابتان نیز خواهد شد.

علائم آلودگی چشم چیست؟

به  هنگام مشاهده هرکدام  از علائم زیر بهتر است بلافاصله به پزشک یا چشم پزشک مراجعه کنید:

  •  تاری دید
  •  ترشحات زیاد چشم
  •  قرمزی چشم
  •  آبریزش زیاد چشم

به هنگام  ابتلا به عفونت چشم نیز لنزهای خود را در یک ظرف پلاستیکی قرار داده و آنها را سریعا به چشم پزشک نشان دهید.

جمع بندی

این نکته قابل ذکر است که بدانید استفاده صحیح و درست از لنز چشم احتمال خطر و آسیب به چشم های شما به شدت کاهش پیدا می کند و شما می توانید با اطمینان بیشتر در صحت و سلامت از لنزهایتان استفاده کنید. همان‌ طور که گفتیم استفاده نادرست از لنز چشم و خوابیدن بالنز، عواقب و خطرات بسیار زیادی دارد که ممکن است گاهی برای شما گران تمام شود؛ بنابراین قبل از هر چیزی حواستان را جمع کنید تا با لنز نخوابید و اگر به طور اتفاقی و ناخواسته این اتفاق برایتان افتاد، سریعا در جهت بهبود وضعیت اقدام کنید و اگر با مشکلاتی جدی تر روبرو شدید، حتما نکات ذکر شده در بالا را انجام دهید و به پزشک متخصص مراجعه کنید.

دکتر بهناز راد پژوهشگر علوم عصب شناسی دکتررادهستم و فعال حوزه علوم اعصاب در ایران با ۱۵ سال سابقه. پژوهشگران عصب شناسی زیادی در دنیا بر روی خواب انسان مطالعه می کنند چراکه خواب یکی از فعالیت‌های بنیادی و ضروری برای سلامتی و عملکرد بهینه مغز و سیستم عصبی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همه روزه همراهتیم

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

خدمات کارخانه دستر تولید انواع ملزومات خواب اعم از انواع روتختی، انواع سرویس لحاف، انواع سرویس کاور لحاف، انواع سرویس های نیم ست وملحفه، انواع روتختی بهاره، لحاف لایت، کاور تشک سفری، انواع بالش، انواع روبالشتی، و… در تمامی ابعاد و مناسب هر نوع سلیقه با بهترین متریال و کیفیت در خور شان ایرانی می‌باشد.

کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کالای خواب دستر می‌باشد.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.