[lmt-post-modified-info]

خواب کودک و راهکار های توصیه شده

خواب خوب کودکان، خواب آرام کودکان

در این مقاله قرار است در خصوص راهکارهایی برای خواب کودکان صحبت کنیم. ممکن است کودک شما نیز مبتلا به اضطراب خواب باشد بیست الی سی درصد کودکان محصل متاسفانه به اختلال خواب دچار هستند. این کودکان اغلب در مرحله قبل خواب و داشتن خوابی پیوسته و راحت در تمام شب مشکل دارند. اضطراب یکی از عوامل مهم ایجاد اختلال خواب در کودکان است که باعث بی‌خوابی والدین نیز می‌شود و در درازمدت همه خانواده را دچار آسیب‌های جدی مانند خشم و تندخویی می‌کند.

یکی از دلایل اصلی اضطراب خواب کودکان ترس از ناتوانی در خوابیدن است. اضطراب قبل از خواب به این معنا اطلاق میشود که کودک حتی پیش از خوابیدن، نگران ساعت‌هایی است که باید بخوابد. یا اینکه نیمه‌شب از خواب بیدار می‌شود و به دلیل نگرانی از اینکه ممکن است دیگر نتواند بخوابد و حتی این نگرانی و اضطراب باعث دیدن هراس شبانه به هنگام خواب می شود.

شاید در نظرتان وجود این اضطراب موقع خواب غیرمنطقی به نظر برسد، اما مشکلی است که واقعا وجود دارند و متاسفانه صرفاً با صحبت کردن هم نمی‌توانیم به کودکمان کمک کنیم تا بر اضطرابش پیروز شود.

 راهکارهایی برای خواب آرام کودک:

باتوجه به راهکارهای زیر میتوان استرس و اضطراب را از کودک دور کنید و خوابی آرام را برای کودک عزیزتان به ارمغان بیاورید.

۱- تنظیم ساعت خواب توسط خود کودک

رهکار اول برای خواب آرام کودکان، تنظیم ساعت خواب توسط خود کودک است. باید به یاد داشته باشیم که ما به‌عنوان والدین وظیفه داریم کودک را به تخت‌خواب ببریم نه این‌که او را بخوابانیم. برای ایجاد نظم بیشتر در این کار باید با کوک کردن ساعت زنگ‌دار، زمان بیداری مشخصی را برای آن‌ها در نظر بگیریم. حتی اگر کودکمان نمی‌تواند بخوابد، به او اجازه دهیم تا در تخت‌خواب خود با نوری ملایم کتاب بخواند تا خوابش بگیرد.

تنظیم خواب کودک

۲-انتخاب مناسب ترین کالای خواب

راهکار دوم با انتخاب بهترین و مناسب ترین کالای خواب اعم از لحاف، روتختی و بالش ترجیحا از جنس پنبه و ابریشم خوابی آرام و بدون استرس را به کودک هدیه بدهید.

۳- روال مشخص توانایی کمک در درمان اضطراب خواب کودکان را دارد

راهکار سوم برای خواب آرام کودکان، روال مشخص توانایی کمک در درمان اضطراب خواب کودکان را دارد. اغلب ما در دوران نوزادی بچه‌ها روال مشخصی در زمان قبل از خواب کودک اجرا می‌کردیم، برنامه‌ای کامل برای انجام کارهایی مانند حمام کردن، قصه‌گویی و…
همچنین برای پیروزی بر اضطراب خواب کودکان مدرسه‌ای نیز باید روال و برنامه شبانگاهی مشخصی را در نظر بگیریم. بهتر است روش ویژه‌ای را که برای کودک ما بهتر جواب می‌دهد بیابیم و به‌طور منظم آن را تکرار کنیم‌. داشتن برنامه و روال مشخص پیش از خواب، از اضطراب قبل خواب کودکان کم میکند.

۴-برای کم شدن اضطراب خواب کودکان قصه‌خوانی را از یاد نبرید

راهکار چهارم برای خواب آرام کوکان، برای کم شدن اضطراب خواب کودکان قصه‌خوانی را از یاد نبرید. قصه‌های پیش از خواب کمک می‌کنند ذهن کودک بر دنیای مثبت و خیالی متمرکز شده و نگرانی‌هایش را به دست فراموش بسپارد. تاثیر قصه خواندن با صدای بلند برای کودکان، بر تقویت یادگیری واژگان آن‌ها تایید شده است و قبل از خواب کودکان بهترین زمان برای خواندن قصه برای آن‌هاست. پس کتابی که فرزندمان دوست دارد پیدا کنیم و زمان قبل از خواب را برایش به دقایقی لذت‌بخش تبدیل کنیم و آرامش قبل خواب را به او هدیه دهیم.

قصه خوانی برای کودک قبل از خواب

۵-قبل از خواب استفاده از وسایل الکترونیک را ممنوع کنیم

راهکارپنجم برای خواب آرام کودکان، قبل از خواب استفاده از وسایل الکترونیک را ممنوع کنیم. به منظور جلوگیری از اختلال خواب در کودکان حداقل یک‌ ساعت و ترجیحاً دو ساعت قبل از خواب، جلوی استفاده کودکان از وسایل الکترونیک را بگیریم. نور آبی منتشرشده از صفحه نمایشگر وسایل الکترونیکی مانع ترشح طبیعی ملاتونین در بدن شده و موجب بروز اختلال خواب در کودکان می‌شود.

۶-مصرف ملاتونین می‌تواند به درمان اضطراب خواب کودکان کمک کند

راهکار ششم برای خواب آرام کودکان، مصرف ملاتونین می‌تواند به درمان اضطراب خواب کودکان کمک کند. استفاده کوتاه‌‌مدت از مکمل ملاتونین توانایی درمان اضطراب خواب کودکان را دارد. ملاتونین نوعی ماده طبیعی در بدن است که باعث ایجاد حس خواب‌آلودگی می‌شود. ترشح این ماده تنها به اینجا ختم نمی‌شود، بلکه نیازمند کمک هایی مانند تاریک نگه داشتن اتاق خواب نیز است.
نکته مهم این است که مصرف ملاتونین روی کودکانی که نصفه شب از خواب بیدار می‌شوند تاثیر چندانی ندارد، اما می‌تواند به کودکان کمک کند تا راحت‌تر بخوابند. در یاد داشته باشید برای استفاده از این نوع مکمل ها حتما با پزشک مشورت کنید.

۷–صحبت‌کردن قبل از خواب را فراموش نکنیم

راهکار هفتم برای خواب آرام کودکان، صحبت کردن قبل از خواب را فراموش نکینم. یکی از روش های درمان اضطراب خواب کودکان این است که کنار تخت‌خواب کودک بنشینیم یا دراز بکشیم و در مورد چیزهایی که ذهن‌شان را مشغول کرده صحبت کنیم.
توجه داشته باشید که برای انجام صحیح این روش درمانی باید روی تصمیم خود به‌عنوان پدر یا مادر قاطع باشیم. بنابراین اگر کودکمان گفت «نرو» یا «پیش من بخواب» موافقت نمی‌کنیم. از ابتدا به او می‌گوییم که می‌خواهیم با در کنار او بودن کمک کنیم تا راحت‌تر بخوابد و قصد نداریم شب را در کنار او بگذرانیم.
در هنگام صحبت با کودک خود تلاش کنیم بیشتر شنونده باشیم. گاهی اوقات همین روش به‌ظاهر ساده می‌تواند اضطراب خواب کودکان را کاهش دهد. همچنین می‌توانیم هرچندوقت یک‌بار به او جملاتی را که نیاز دارد بشنود بگوییم و به قهرمان کودک خود تبدیل شویم.

صحبت قبل از خواب با کودک

۸_کنترل مصرف مایعات

راهکار هشتم برای خواب آرام کودکان، کنترل مصرف مایعات روش موثر در کاهش اضطراب خواب کودکان است. یکی از مواردی که باعث ایجاد اختلال خواب در کودکان می‌شود، بیدار شدن در شب برای رفتن به دستشویی است. این مشکل به نظر ساده می‌رسد، اما شاید تنها با یک یادآوری کوچک کودک قانع شود که بعد از شام مایعات مصرف نکند و قبل از خواب حتماً دستشویی برود. همین نکته به‌ظاهر ساده می‌تواند از اضطراب موقع خواب کودک کم کند.

تأثیر کمبود خواب و بی‌خوابی در کودکان

مشکلات خواب کودکان از رایج‌ترین موضوعاتی است که والدین از آن گله مند هستند. وقتی بچه‌ها به مدت کافی نخوابند، علائم رفتاری، ذهنی (ادراکی) و عاطفی زیر ممکن است رخ دهد:

  • احساس خواب‌آلودگی طی روز
  • مسائل مرتبط با درس خواندن و روابط اجتماعی
  • بدخلقی و زودرنجی
  • توجه کمتر
  • عدم تمرکز و توجه
  • افزایش مشکل فراموشی
  • کاهش عملکرد تحصیلی و یادگیری
  • عدم علاقه و انگیزه برای انجام هر کاری
  • مشکل در کنترل احساسات
  • افزایش مشکلات عاطفی و احساسی
  • ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن
  • افزایش تکانش گری
  • افزایش استرس و اضطراب
  • بالاتر رفتن احتمال و میزان چاقی
  • ضعف در سلامت روان

ودر آخر برای خواب آرام کودکان، با پزشک اطفال تماس بگیرید. پزشک اطفال در صورت تشخیص زودهنگام می‌تواند از بروز مشکلات اضطراب و بی‌خوابی از قبیل وقفه تنفسی در خواب (آپنه)، آلرژی،اثرات جانبی داروها و سایر موارد جلوگیری کند. همچنین پزشک می‌تواند داروهای جلوگیری از اضطراب برای شما تجویز کند و بدون نیاز به ارجاع فرد به روانپزشک، اضطراب‌های ساده را درمان کند. در صورت نیاز، ممکن است پزشک اطفال به منظور درمان اضطراب خواب کودکان او را به کلینیک خواب برای درمان و انجام آزمایش‌های دیگر ارجاع می‌دهد ولی خیالتان راحت باشد که این مشکل درمان دارد.

سوالات متداول

اضطراب قبل از خواب به چه معناست؟

اضطراب قبل از خواب به این معنا اطلاق میشود که کودک حتی پیش از خوابیدن، نگران ساعت‌هایی است که باید بخوابد. یا اینکه نیمه‌شب از خواب بیدار می‌شود و به دلیل نگرانی از اینکه ممکن است دیگر نتواند بخوابد و حتی این نگرانی و اضطراب باعث دیدن کابوس کودکان به هنگام خواب می شود.

مصرف ملاتونین به خواب کودک کمک می کند؟

مصرف ملاتونین می‌تواند به درمان اضطراب خواب کودکان کمک می کند. استفاده کوتاه‌‌مدت از مکمل ملاتونین توانایی درمان اضطراب خواب کودکان را دارد. ملاتونین نوعی ماده طبیعی در بدن است که باعث ایجاد حس خواب‌آلودگی می‌شود.

امیداواریم مطالب کالای خواب دستر برای شما نیز مفید بوده باشد.

ما رادنبال کنید و به دوستان خود معرفی کنید

صفحه اینستاگرام ما: کلیک کنید تا صفحه باز شود

مطلب مفید گذشته: خواب همراه با لنز

دکتر بهناز راد پژوهشگر علوم عصب شناسی دکتررادهستم و فعال حوزه علوم اعصاب در ایران با ۱۵ سال سابقه. پژوهشگران عصب شناسی زیادی در دنیا بر روی خواب انسان مطالعه می کنند چراکه خواب یکی از فعالیت‌های بنیادی و ضروری برای سلامتی و عملکرد بهینه مغز و سیستم عصبی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همه روزه همراهتیم

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

خدمات کارخانه دستر تولید انواع ملزومات خواب اعم از انواع روتختی، انواع سرویس لحاف، انواع سرویس کاور لحاف، انواع سرویس های نیم ست وملحفه، انواع روتختی بهاره، لحاف لایت، کاور تشک سفری، انواع بالش، انواع روبالشتی، و… در تمامی ابعاد و مناسب هر نوع سلیقه با بهترین متریال و کیفیت در خور شان ایرانی می‌باشد.

کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کالای خواب دستر می‌باشد.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.