[lmt-post-modified-info]

علت تپش قلب در خواب چیست؟

تپش قلب در خواب

تجربه پریدن از خواب با تپش قلب معمولا موجب ترس و آشفتگی در افراد می شود. اما این موضوع به طور معمول جای نگرانی ندارد و خوب است که بدانید بسیاری از افراد معمولا یک یا چند مرتبه تجربه ی این اتفاق را داشته اند. تپش قلب در حالت خواب ممکن است به دلیل عوامل مختلفی اتفاق بیفتد. یکی از علل مهم میتواند رویش فعالیت فیزیولوژیک قلب باشد. در مواقعی که قلب به طور ناگهانی تپش شدیدی دارد، ممکن است به دلیل استرس، اضطراب، تغییر در سطح هورمون‌ها، یا مصرف برخی ماده‌ها از جمله قهوه، الکل باشد.

همچنین، برخی از مشکلات قلبی مانند آریتمی ها یا نارسایی قلبی نیز می‌توانند باعث تپش قلب در خواب شوند. در ادامه مطلب درباره دلایل تپش قلب در خواب بیشتر توضیح می دهیم. خبر خوبی که برایتان داریم این است که این اتفاق قابل کنترل بوده و با انجام برخی از کارها می توانید از تکرار آن تا حد زیادی پیشگیری نمایید و خواب راحت و خوبی را تجربه کنید.

تپش قلب

پیشنهاد می کنیم که تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا شما را با علت بیدار شدن از خواب با تپش قلب و راهکارهای پیشگیری از آن آشنا نماییم.

اما پیش از هر چیز بهتر است ببینیم که تپش قلب به چه حالتی گفته می شود.

تپش قلب چیست و چه عواملی باعث ایجاد آن می شوند؟

زمانی که ضربان قلب از حالت و ریتم طبیعی خود خارج شده و به اصطلاح دچار آریتمی شود، در اصطلاح می گویند که فرد دچار تپش قلب شده است. در تپش قلب، شما ضربان بالا و سریع قلب را تجربه می کنید. حالتی که ممکن است با فشار و کوبش در قفسه ی سینه، تغییر در تنفس و حس اضطراب و لرز همراه باشد.

معمولا تجربه ی تپش قلب برای بسیاری از افراد نگران کننده است، اما همانگونه که گفتیم معمولا جای نگرانی وجود ندارد چون تپش قلب به طور معمول با عواملی نظیر سبک زندگی روزمره، رژیم غذایی و استرس های روزانه در ارتباط است. بنابراین نباید این طور فکر کنید که تپش قلب به خاطر وجود مشکلات جدی در سلامتی تان است.

ارتباط تغذیه و قند خون و تپش قلب

با این وجود برخی از بیماری های زمینه ای، خود دلیلی برای تپش قلب به شمار می آید. به عنوان مثال ابتلا به بیماری هایی نظیر دیابت، کم خونی و همچنین اختلالات خواب، زمینه ی احساس تپش قلب را در افراد افزایش می دهد.

به هر حال علت پریدن از خواب و تپش قلب هرچه که باشد، یک احساس موقتی است و نباید بابت ادامه دار بودن آن نگرانی به خودتان راه دهید.

چه زمانی به علت تپش قلب در خواب به پزشک مراجعه کنیم؟

همانگونه که گفتیم تپش قلب در خواب معمولا جای نگرانی ندارد اما در موارد زیر بهتر است که با یک پزشک متخصص در این باره مشورت کنید.

هنگام ابتلا به بیماری های زمینه ای

اگر مبتلا به بیماری هایی نظیر دیابت یا کم خونی هستید و به تازگی تپش قلب در خواب را تجربه کرده اید، پیشنهاد می کنیم که در ملاقات بعدی با پزشک متخصص تان حتما این موضوع را با او در میان بگذارید تا در صورت نیاز شما را برای بررسی های بیشتر راهنمایی نماید.

Most of the time, heart palpitations at night don’t require treatment, especially if they only happen occasionally. You may be able to relieve heart palpitations at night yourself

اغلب اوقات، تپش قلب در شب نیازی به درمان ندارد، به خصوص اگر فقط گاهی اوقات اتفاق بیفتد. ممکن است خودتان بتوانید تپش قلب را در شب تسکین دهید.

منبع:my.clevelandclinic

تپش قلب و دکتر قلب

تجربه ی تپش قلب به دفعات مکرر

اگر در طول یک هفته بیش از یک یا دو مرتبه دچار تپش قلب در خواب شده اید، پیشنهاد می کنیم که حتما این موضوع را با پزشک در میان بگذارید، اگرچه معمولا در این زمینه جای نگرانی وجود ندارد اما تکرار تپش قلب به دفعات مکرر گاها ممکن است خبر از برخی بیماری ها داشته باشد. بنابراین بررسی دقیق این موضوع برای سلامتی تان بهتر خواهد بود.

حالا که با تپش قلب و جزئیات مرتبط با آن آشنا شدید، نوبت به آن رسیده است که با هم نگاهی به علت تپش قلب در خواب داشته باشیم.

دلایل تپش قلب در خواب

همانگونه که گفتیم تپش قلب در خواب ممکن است به دلایل مختلف و متنوعی باشد. برخی از مهم ترین این دلایل عبارتند از:

استرس و اضطراب های روزانه

بالا رفتن سطح اضطراب و استرس های روزانه، معمولا باعث ترشح هورمونهایی در بدن انسان می شود. این هورمون ها می تواند علت پریدن از خواب و تپش قلب در افراد باشد. در تحقیقی که توسط گروهی از پزشکان در ایالات متحده ی آمریکا صورت گرفت نتایج حاکی از آن بود که در 31 درصد از موارد، تپش قلب ناشی از عوامل ذهنی ای نظیر استرس، اضطراب و یا چالش های ذهنی و درونی افراد است.

به طور معمول کسانی که سبک زندگی شان پر فشار است و یا افرادی که به اختلالات اضطرابی مبتلا هستند معمولا بیش از سایر انسان ها در معرض تپش قلب در خواب هستند. این تجربه به ویژه در مواردی که فرد دچار استرس زیادی است، تشدید شده و ممکن است به دفعات بیشتری تکرار شود.

استرس و تپش قلب

اگر نمی دانید که مبتلا به استرس و اضطراب هستید یا نه، حتما به عوامل زیر توجه نمایید:

  • نگرانی های مداوم و پیوسته
  • خواب ناآرام
  • تنگی نفس
  • ناآرامی و بی قراری
  • تنفس سریع و سطحی

در صورتی که مبتلا به دو مورد یا بیشتر از موارد بالا هستید، به احتمال زیاد دچار اختلال استرس و اضطراب هستید. بنابراین پیشنهاد می کنیم که حتما در این باره با یک پزشک و یا مشاور صحبت کنید.

رژیم غذایی نامناسب

رژیم غذایی افراد می تواند تا حد زیادی تعیین کننده کیفیت خوابشان باشد. متخصصان علم تغذیه توصیه می کنند که در ساعات پیش از خواب، معمولا بایستی از مواد غذایی ای استفاده شود که باعث افزایش ضربان قلب در طول خواب نشود. مصرف مواد غذایی زیر پیش از خواب می تواند باعث شود که در حین خواب دچار تپش قلب شوید.

مواد غذایی حاوی قند بالا

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که در وعده های غذایی مختلف، مواد غذایی با قند بالا مصرف می کنید دور از ذهن نیست که در حین خواب دچار تپش قلب شوید. نوشیدنی هایی مثل نوشابه یا دسرهای حاوی قند بالا، از جمله مواد غذایی ای هستند که احتمال تپش قلب را در شما بیشتر می کنند.

نوشیدنی های قند دار و تپش قلب

وجود قند اضافی در خون باعث ترشح هورمون های استرس شده و می تواند علایمی شبیه به تپش قلب را در فرد ایجاد نماید.

مواد غذایی حاوی کافئین

کافئین نیز یکی دیگر از موادی است که مصرف آن با تجربه تپش قلب در حین خواب رابطه ی نزدیکی دارد. کافئین ماده ی محرکی است که در نوشیدنی هایی نظیر چای، قهوه و نوشابه وجود دارد و معمولا باعث ایجاد علائم زیر در فرد می شود:

  • استرس و پریشانی
  • اضطراب
  • احساس عصبی بودن
  • اختلال و آشفتگی در فرآیند خواب

کافئین و تپش قلب

کمبود آب در بدن

وقتی بدن دچار کم آبی می شود، ضربان قلب هم نا منظم می شود. بنابراین احتمال این که در حین خواب دچار تپش قلب شوید بسیار بالا می رود. کم آبی بدن علاوه بر تپش قلب می تواند علایمی نظیر خشکی دهان، تشنگی و همچنین کاهش ادرار را به همراه داشته باشد.

در صورت ادامه روند کم آبی در بدن، احتمال تپش قلب شدید، تنفس سریع و همچنین افت فشار خون، بالا می رود.

افرادی که مشکل خواب شبانه دارند معمولا از نگرانی و استرس و یا افکار مزاحم رنج می برند، به همین خاطر درمقاله ی فواید مدیتیشن قبل خواب تلاش می شود که با ارائه ی دستورالعمل هایی این اثرات مخرب را از بین ببریم.

کالای خواب نامناسب

از نظر برخی از کارشناسان حوزه ی سلامت علت پریدن از خواب و تپش قلب ، گاها به نامناسب بودن کالای خواب برمی گردد. رختخواب نا مناسب و غیر استاندارد باعث آشفتگی فرد در حین خواب شده و همین موضوع می تواند دلیلی برای تپش قلب در حین خواب باشد.

تاثیر کالای خواب بر تپش قلب

بنابراین می توان با استفاده از یک کالای خواب مرغوب، تا حد زیادی از این مشکل پیشگیری نمود.

علاوه بر کالای خواب نامناسب، رنگ چراغ خواب و میزان نور در فضای اتاق میتواند بر این امر موثر باشد.

سخن پایانی:

در این نوشتار تلاش کردیم شما را با تپش قلب در خواب و علت های مختلف آشنا نماییم. امیدواریم با آگاهی از این مطالب و رعایت این نکات ساده، همواره خوابی آرام و با کیفیت را تجربه نمایید.

 

دکتر بهناز راد پژوهشگر علوم عصب شناسی دکتررادهستم و فعال حوزه علوم اعصاب در ایران با ۱۵ سال سابقه. پژوهشگران عصب شناسی زیادی در دنیا بر روی خواب انسان مطالعه می کنند چراکه خواب یکی از فعالیت‌های بنیادی و ضروری برای سلامتی و عملکرد بهینه مغز و سیستم عصبی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همه روزه همراهتیم

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

خدمات کارخانه دستر تولید انواع ملزومات خواب اعم از انواع روتختی، انواع سرویس لحاف، انواع سرویس کاور لحاف، انواع سرویس های نیم ست وملحفه، انواع روتختی بهاره، لحاف لایت، کاور تشک سفری، انواع بالش، انواع روبالشتی، و… در تمامی ابعاد و مناسب هر نوع سلیقه با بهترین متریال و کیفیت در خور شان ایرانی می‌باشد.

کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کالای خواب دستر می‌باشد.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.