[lmt-post-modified-info]

ویژگی های تخت خواب خوب چیست؟

تخت خواب خوب

بر کسی پوشیده نیست که خوابیدن و استراحت کردن یکی از نیازهای مشترک و اولیه همه انسان هاست. هر انسانی به طور متوسط یک سوم از عمر خود را در خواب و استراحت به سر می برد تا بتواند انرژی کافی را برای انجام فعالیت های روزمره خود ذخیره کند.

از جمله ملزومات اولیه برای داشتن یک خواب خوب و مناسب، بهره مندی از یک تخت خواب خوب است. استراحت روی یک تخت خواب استاندارد باعث می شود که بتوانید به میزان زیادی انرژی های از دست رفته تان را بازیابی کرده و با احساسی مطلوب تر از خواب بیدار شوید.

بنابراین در هنگام تهیه ی تخت خواب برای اتاق خوابتان بهتر است که به ویژگی های یک تخت خواب خوب و استاندارد توجه کنید. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا شما را با مهم ترین مطالبی که بایستی در حین خرید یک تخت خواب استاندارد رعایت نمایید، آشنا کنیم.

تختخواب خوب

در هنگام خریدن یک تخت خواب خوب باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

معمولا وجود تنوع زیاد باعث میشود که کار انتخاب برایمان دشوار شود. زمانی که برای خرید تخت خواب به بازار مراجعه می کنیم، وجود تنوع گسترده در میان محصولات باعث می شود که برای انتخاب یک تخت خواب استاندارد دچار تردید شویم. با این حال اگر از آگاهی کافی در رابطه با ویژگی های یک تخت خواب ایده آل برخوردار باشید، کارِ انتخاب کردن برایتان ساده تر خواهد شد.

از جمله مهم ترین ویژگی های یک تخت خواب مناسب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ارتفاع تخت خواب

ارتفاع تخت خواب یکی از نکات کلیدی است که در حین خرید بایستی به آن توجه نمایید. دلیل این اهمیت آن است که تخت خواب هایی که از ارتفاع مناسب برخوردارند امکانی را فراهم می آورند که گردش هوا در زیر تخت خواب به خوبی انجام شده و در نتیجه از رشد انواع میکروب ها و باکتری ها در محیط خواب ممانعت به عمل می آید. این موضوع علاوه بر این که باعث حفظ بیشتر بهداشت می شود، باعث می شود که در طول شب خواب بهتری را نیز تجربه نمایید.

ارتفاع تخت خواب مناسب

بنابر همین دلیل است که معمولا توصیه می شود که تخت خواب از ارتفاع مناسبی برخوردار باشد تا جریان هوا به سهولت از قسمت زیرین تشک عبور کرده و تهویه مطبوعی را صورت دهد. از این رو است که این روزها بسیار توصیه می شود که از خرید تخت خواب های مماس با زمین خودداری کنیم.

علاوه بر موردی که به آن اشاره کردیم، نظافت کردن تخت خواب هایی که از ارتفاع مناسب بر خوردارند نیز راحت تر از تخت خواب هایی است که ارتفاعشان کم است.

با این توضیحات این سوال مطرح می شود که ارتفاع مناسب برای تخت خواب را چگونه تشخیص دهیم؟ در پاسخ به این سوال بایستی بگوییم که بهترین ملاک و معیار برای تشخیص ارتفاع مناسب تخت خواب این است که وقتی در هر یک از زوایای تخت خواب می نشینید و دو پای خود را بر روی زمین می گذارید، زاویه زانوی شما 90 درجه باشد. بنابراین بایستی به طور کلی بگوییم بهترین ارتفاع برای تخت خواب بزرگسالان چیزی بین 35 الی 40 سانتی متر است.

اما اگر تصمیم دارید برای کودکتان یک تخت خواب استاندارد تهیه کنید، بهترین ارتفاع چیزی بین 20 الی 30 سانتی متر است.

تخت خواب کودک

سادگی در جابه جایی

یکی دیگر از نکاتی که در حین خرید تخت خواب بایستی به آن توجه نمایید، سادگی در جابه جایی آن است. تقریبا اکثر تخت خواب های موجود در بازار از قابلیت جدا شدن قطعات مختلف برخوردار هستند، با این حال بسیار مهم است که این جدا سازی تا حد زیادی راحت بوده و با دردسر و دشواری های زیاد همراه نباشد. از طرف دیگر اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که هر ساله منزل خود را جا به جا می کنید، پیشنهاد می کنیم تخت خوابی را برای خودتان انتخاب نمایید که در اثر جا به جایی و جدا سازی قطعات، کیفیت خود را از دست ندهد.

تخت خواب مناسب

علاوه بر مقاومت بالای قطعات مختلف تخت خواب، یکی دیگر از نکاتی که بایستی در رابطه با سادگی در جا به جایی به آن توجه کنیم این است که قطعات نباید از وزن بالایی برخوردار باشند. سنگین بودن قطعات مختلف تخت خواب یکی از موضوعاتی است که باعث می شود نتوانید تخت خوابتان را به راحتی و سهولت جا به جا کنید. بنابراین اگر تصمیم به جا به جایی به دفعات مکرر را دارید بهتر است که تخت خواب سبک و با کیفیتی را برای خودتان انتخاب نمایید.

پایه تخت خواب

شاید باورتان نشود اگر که بگوییم یکی از مهم ترین نکات برای خریدن یک تخت خواب خوب، توجه به پایه های آن است. اما چرا؟

توجه به پایه ی تخت از آن جهت مهم است که اصلی ترین نقش را در تحمل وزن تشک و همچنین فردی که بر روی تخت خواب می خوابد دارد. توجه به این نکته لازم است که پایه برخی از تخت خواب ها جک دار و پایه بعضی از آن ها بدون جک است.

معمولا تخت خواب هایی که دارای پایه جک دار هستند از قیمت بالاتری نسبت به پایه های بدون جک برخورداند. اما می توان روی دوام و کارآیی آن ها به طور ویژه ای حساب کرد.

بنابراین با توجه به همین نکته ساده می توانید یک تخت خواب مناسب و با کیفیت را برای خودتان انتخاب نمایید.

ابعاد تخت خواب

تخت خواب های موجود در بازار از ابعاد و اندازه های مختلفی برخوردارند. از ابعاد نوزادی تا ابعاد مناسب برای بزرگسالان. در این میان برخی از تخت خواب ها از اندازه های استاندارد موجود در بازار، کوچک تر و یا بزرگتر هستند. این نکته ای است که باید در حین خرید به آن توجه ویژه ای نمایید. چرا که این ابعاد غیر معمول اگرچه در نگاه اول ممکن است بتوانند نیاز شما را برطرف سازند اما در حین استفاده، شما را با مشکلات بسیار زیادی مواجه خواهند نمود.

به عنوان مثال فرد قد بلندی که به دلیل محدودیت در فضا، تصمیم می گیرد که یک تخت خواب کوچک تر از اندازه استاندارد تهیه نماید، به طور حتم در حین خواب و استراحت، دچار مشکلات متعددی خواهد شد.

و یا اگر تخت خوابی بزرگتر از اندازه ایده آل تهیه نمایید، انتخاب یک تشک و یا لحاف مناسب برای آن کار بسیار دشوار و گاها غیر ممکنی خواهد بود.

نوع تشک

یکی از ویژگی های بسیار مهم یک تخت خواب خوب، استفاده از تشک مناسب برای آن است. چه قبول کنیم و چه نه، هر اندازه هم که تخت خواب مناسب و استانداردی تهیه نماییم، تا زمانی که از یک تشک مناسب برای آن استفاده نکنیم، نمی توانیم لذت یک استراحت واقعی را تجربه نماییم.

تشک تخت خواب

تخت خواب های با ابعاد و ارتفاع استاندارد، به شما این اجازه را می دهند که از یک تشک استاندارد بهره گرفته و علاوه بر سلامت سیستم اسکلتی و عضلانی تان، بتوانید استراحت مناسبی داشته و انرژی از دست رفته تان را بازیابی نمایید.

نوع کالای خواب

کالای خواب اگرچه بخشی از تخت خواب شما به شمار نمی رود اما انتخاب نوع مناسب آن می تواند تکمیل کننده کیفیت تخت خوابتان باشد.

کالای خواب تهیه شده از الیاف ضد حساسیت و ملحفه های مرغوب علاوه بر این که در تمام طول شب دمای بدن انسان را در محدوده مناسبی حفظ می کند، مانع از تعریق و یا احساس احتباس هوا شده و تجربه ای دلچسب از خواب و استراحت را برای شما به ارمغان می آورد.

در میان انواع کالای خواب، بالش، لحاف و ملحفه از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و در صورتی که از نوع مرغوبی انتخاب نشوند در نهایت باعث اختلالات خواب و مشکلات مختلف مرتبط با آن می شوند. بنابراین اگر توانسته اید یک تخت خواب خوب و استاندارد برای خودتان پیدا کنید، پیشنهاد می کنیم که با اختصاص زمان کافی، نوع مرغوبی از کالای خواب را نیز تهیه نمایید تا بتوانید در هنگام استراحت، به میزان کافی تجدید قوا کرده و با نشاط بیشتری از خواب برخیزید.

جنس چوب تخت خواب

نکته ی مهم دیگری که در انتخاب یک تخت خواب مناسب باید به آن توجه نمایید، جنس چوب تخت خواب است. این که می گوییم چوب، به معنای آن است که تخت خواب های تهیه شده از فلز، به طور معمول گزینه های مناسبی برای انتخاب نیستند و به همین خاطر توصیه می شود که تخت خوابتان را از بین انواع چوبی آن انتخاب نمایید.

نکته مهم دیگری که در این میان وجود دارد این است که طی سال های اخیر، در بازار چوب و محصولات چوبی با افزایش قابل توجهی در نرخ این گروه از کالاها مواجه شده ایم. تا جایی که این روزها لوازم چوبی تهیه شده از چوب گردو، روس، راش و … در نوع خود نوعی کالای لوکس به شمار می آیند.

جنس تخت خواب خوب

با این حال این روزها محصولات تهیه شده از ام دی اف و اچ دی اف، سهم قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص داده اند. از آنجاییکه تجربه نشان داده این محصولات هم در نوع خود از کیفیت بالایی برخوردار هستند، به بسیاری از خانواده ها توصیه می شود که جهت صرفه جویی در هزینه های خود از محصولات تهیه شده با ام دی اف و اچ دی اف استفاده نمایند .

در ادامه شما را به مطالعه مقاله بهترین نحوه ی خوابیدن دعوت می نماییم.

سخن پایانی

دراین نوشتار تلاش کردیم شما را با ویژگی های یک تخت خواب خوب و استاندارد آشنا نماییم. امیدواریم با توجه به مطالب مطرح شده، در حین انتخاب، محصولات مناسبی را برای خواب و استراحت تان انتخاب نمایید.

 

دکتر بهناز راد پژوهشگر علوم عصب شناسی دکتررادهستم و فعال حوزه علوم اعصاب در ایران با ۱۵ سال سابقه. پژوهشگران عصب شناسی زیادی در دنیا بر روی خواب انسان مطالعه می کنند چراکه خواب یکی از فعالیت‌های بنیادی و ضروری برای سلامتی و عملکرد بهینه مغز و سیستم عصبی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همه روزه همراهتیم

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

خدمات کارخانه دستر تولید انواع ملزومات خواب اعم از انواع روتختی، انواع سرویس لحاف، انواع سرویس کاور لحاف، انواع سرویس های نیم ست وملحفه، انواع روتختی بهاره، لحاف لایت، کاور تشک سفری، انواع بالش، انواع روبالشتی، و… در تمامی ابعاد و مناسب هر نوع سلیقه با بهترین متریال و کیفیت در خور شان ایرانی می‌باشد.

کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کالای خواب دستر می‌باشد.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.